Zapalovače Zippo – jak to všechno začalo (2. část)

OK. Máme nápad, máme za sebou jeden krach a už dokonce prodáváme tu „správnou” verzi Zippa. Jak se však Georgi Blaisdellovi podařilo stát se legendou?

 

Důvodů je několik, jedním z hlavních je vysoké marketingové IQ. Představte si, že používáte jeden zapalovač třeba 10 let. Stane se vaší součástí, všude s ním chodíte a je to takový váš talisman. Budete chtít, aby vypadal jinak než velekopa ostatních zapalovačů. A Blaisdell vám vyšel vstříc, protože vymyslel personalizaci jednotlivých Zippo. Mohli jste si na ně nechat vyrýt cokoli: iniciály vlastníka, věnování a časem se na povrch zapalovačů dostala i reklamní sdělení – obdarovat firemní partnery Zippem s vaším logem překonávalo nudné vizitky ve všech ohledech. Na tomto trendu se svezly i univerzity nebo sportovní kluby.

 

Když Američané bojovali s Hitlerem, Zippo se vydal do světa. Během války se zastavila výroba pro soukromé účely a výrobní linky pracovaly pouze ve prospěch strýčka Sama. Zippo ohříval a pomáhal vojákům po celém světě a vyrojily se i mandatorní historky o tom, jak zastavil kulku miřící přímo na srdce. Po válce tak Zippo znali všude na světě a úspěch už nešlo zastavit.

 

Období mezi Hitlerem a Vietnamem bylo pro Zippo zlaté – kouření bylo moderní a zapalovač se stal symbolem oddělujícím muže od chlapců. Možná jste také slyšeli o vášnivých sběratelích, kteří jsou za určité kousky schopni vysázet na dřevo tisíce USD; základy této mánie také vznikly v tomto období, protože se na dno zapalovačů začaly razit datové kódy. Blaisdell představil zapalovač pro ženy „Slim” a produkční linky začaly chrlit i další brandové výrobky jako klíčenky, nože nebo kapesní svítilny.

 

Čas plynul a Zippo se stal součástí divadla i televize. Objevil se ve stovkách filmů, třeba v takové Pomádě. A určitě znáte obrázek z koncertů, kdy lidé pohupují plamínky nad hlavou k vyjádření respektu hudebníkovi – tomu se říká „Zippo moment”. George Blaisdell je už dávno po smrti († 1978), ale už za jeho života se Zippo staly kulturním dědictvím naší civilizace.

 

A jak to s nimi vypadá v roce 2016? Firma exportuje do všech možných i nemožných koutů světa, je stále v rodinném vlastnictví a masivně rozšiřuje své produkty – kromě zapalovačů  koupíte i sluneční brýle, parfémy a outdoor vybavení.

 

Příběh Zippa je pohádka s otevřeným koncem. Ukazuje však, že i v dnešní době tlaků na nižší kvalitu výrobků (musíme přece prodávat, že) lze dělat byznys jinak. A proklatě dobře.