Upozornění: Od 15. 7. do 28. 7. bude kamenná prodejna zavřená z důvodu dovolené. Provoz e-shopu bude ovšem bez omezení a internetové objednávky stále odesíláme. Děkujeme za pochopení.

Zapalovače Zippo – jak to všechno začalo (1. část)

Víčko se otevře s charakteristickým „cvak” a plamen zapálí cigaretu nebo táborák. Kuřáci i nekuřáci znají americké Zippo už tři generace. Ti první si předávají znalost tuctu způsobů zapálení z matky na dceru (i tradičněji z otce na syna). Víte však, proč vůbec Zippo vzniklo, kdo ho založil a proč se 5. 6. 2012 vyrobil 500 000 000. zapalovač?

 

Psal se rok 1931 a skupina lidí se na večírku snaží zapomenout na své útrapy; zemi totiž svírá do té doby nevídaná hospodářská krize. Tehdy šestatřicetiletý George G. Blaisdell nemá do čeho píchnout a přemýšlí, jak by si mohl vydělat nějaké ty dolárky navíc. Nechá smetánku svému osudu a venku potká známého, který si šel také zakouřit – a tady to všechno začíná.

 

Onen známý je vybraně oblečen, ale své cigarety podpaluje nevzhledným „rakušákem”. Funguje skvěle, ale vypadá jako součást denní výbavy bezdomovce. Blaisdell to zarazí.
Přemýšlí:

„Proč neexistují efektivní zapalovače, na které by se také dalo dívat? Vždyť toho rakušáka aby se člověk bál vytáhnout v přítomnosti dámy. Už vím! Máme krizi a lidé potřebují spolehlivé a levné nástroje. Obstarám si výhradní práva od rakouského výrobce pro USA, pochromuji víčka a začnu je prodávat po jednom dolaru za kus.”

 

Jak vymyslel, tak učinil. Řečeno moderní terminologií – jeho startup však hanebně selhal. Blaisdell tedy nechal rakouského výrobce rakouským výrobcem a rozhoupal se k pronájmu vlastní budovy na Boylston Street v Bradfordu. Do té sehnal vyřazené stroje, najmul tři zaměstnance a začal přepisovat dějiny.

 

Přesuňme se do roku 1933, kdy Blaisdell vyrobil své první Zippo (jméno je variací na tehdejší posedlost jednoduchými zipy). Inspirace rakušákem přetrvávala, ale změnil tři zásadní věci: 

  • zapalovač zmenšil, aby se vešel do dlaně
  • víčko připevnil k zapalovači, aby se odklápělo a bylo stále jeho součástí
  • ke knotu přidal zábranu proti větru

 

Cenu nasadil baťovsky na $1.95 a přihodil k ní zásadní tahák, který společnost dodržuje celých 80 let a který je dnes už těžko představitelný – pokud jste zakoupili Zippo za necelé dva dolary, získali jste doživotní záruku na opravy. Porouchaný zapalovač jste mohli kdykoli přinést nebo poslat poštou, do 48 hodin jste měli svého miláčka zpět v plné parádě.

 

A tohle jsou základy, na nichž Blaisdell začal stavět svého nadnárodního giganta. Chcete vědět, jak to bylo dál? Vraťte se na další článek.